Onderzoek
We hadden door omstandigheden niet meer genoeg tijd om een kijkje te nemen in de praktijk. Toch wilden we wel een klein onderzoekje doen. We hebben deze test door verschillende personen met verschillende leeftijden laten invullen. Zo konden we goed zien, welke leeftijd de meeste moeite had met deze test.
Onze eerste verwachting was dat scholieren beter zullen scoren op de test dan volwassenen. De test bestaat uit werkwoordspelling, het spellen van woorden en begrijpend lezen. Aangezien scholieren dit nog elk jaar op school leren verwachten we dat ze de tekst beter kunnen maken. Voor volwassenen is het al een tijdje geleden dat ze dit geleerd hebben en zullen het dan ook meer op gevoel doen. Voor 50+ers zal de test erg lastig zijn, zij zullen waarschijnlijk niet de regeltjes hebben geleerd zoals wij ze nu kennen.
De test is een mix van de test voor laaggeletterde van Cinop en van ROC. De test ziet er als volgt uit:
Wat is uw leeftijd?
Ik ben ____ jaar oud.
Wat is uw geslacht?
M/V
Werkwoordoefening:
Vul de ontbrekende letter(s)in:
1. Hij vin___ de muziek van Coldplay erg mooi.
2. Ik loop___ wel naar huis.
3. Ik heb altijd zelf bepaal___ waar ik mijn geld aan uit geef___.
4. Op het strand vin___ je nog wel eens iets van waarde.
5. Ik verwach___ hem eigenlijk vorige week al.
6. Het adviesbureau verdubbel___ de omzet in 2 jaar.
7. Zij star___ gisteren in het shirt met rugnummer 15.
8. Op school wor___ teveel vergader___ .
9. Op zo’n buitenkansje had ik niet gereken___.
10. Is dat voor mij bestem___?
Spellingsoefening:
Is het dikgedrukte woord goed of fout gespeld?
Op Koninginnedag staat hij op de vrijmarkt. Goed / Fout
Het water is louw en niet warm! Goed / Fout
Hij heeft een indrukwekkende boekekast. Goed / Fout
Zij plakt de poszegel op de brief. Goed / Fout
De verbrande resten smeulden nog na. Goed / Fout
Ik heb een nieuwe compjuter gekocht. Goed / Fout
Aan bijde kanten van de straat staan bomen Goed / Fout
∞
Wat zou jij willen doen?
We laten 2 mensen aan het woord over het werk dat zij doen.
Lees hun verhaal en geef antwoord op de vragen.
Hugo (46 jaar)
“Ik werk als vrachtwagenchauffeur. Ik vervoer van alles, zoals bloemen en plastic korrels. Het is een leuk beroep, maar ik maak wel veel uren. Soms ben ik weken van huis. Dat vinden mijn vrouw en kinderen niet zo leuk. De vracht-wagen is een beetje je huis. In de cabine heb ik een bed, een televisie met dvd-speler en een koelkast. Je ziet onderweg heel veel en maakt leuke dingen mee. In het buitenland krijg ik wel eens een uitnodiging om bij mensen thuis te komen eten. Dat vind ik heel gezellig. En ik heb vaak leuk contact met chauffeurs uit allerlei verschillende landen. Die ontmoet ik op parkeerplaatsen onderweg.”
Ilona (33 jaar)
“Ik werk op de broodafdeling van een supermarkt. Ik begin ’s morgens om 8.00 uur. Ik doe de broodjes en de bolletjes in zakken. Ik leg de zakken daarna in manden, zodat de klanten ze makkelijk kunnen pakken. Van 12 tot 1 heb ik meestal pauze. Na de pauze leg ik brood op de grote platen. Daarna ruim ik alles netjes op en maak alles schoon. Om 17.00 uur ’s middags ben ik klaar. Op dinsdag werk ik maar een halve dag, van 8 tot 12.30 uur. Ik ben blij met mijn werk. Ik vind het fijn dat ik de hele dag die lekkere geur van brood ruik. Ook het contact met mensen vind ik leuk. Je krijgt vaak vragen van klanten. Dan is het leuk om mensen te kunnen helpen.”
I. Lees het verhaal van Hugo en maak het bolletje voor het juiste antwoord zwart
1. Wat vervoert Hugo?
O a. Bloemen
O b. Dvd-speler
O c. Bedden
2. Wat vindt Hugo een voordeel van zijn werk?
O a. Hij maakt veel uren
O b. Hij maakt onderweg leuke dingen mee
O c. Hij vervoert van alles
II. Lees het verhaal van Ilona en maak het bolletje voor het juiste antwoord zwart
1. Wat zijn de taken van Ilona?
O a. Schoonmaken
O b. Brooddeeg maken
O c. Overleggen met collega’s
2. Wat vindt Ilona leuk aan haar werk?
O a. Broodjes en bolletjes in zakken doen
O b. Om 8 uur beginnen
O c. De geur van brood
Bedankt voor uw medewerking!
∞
Ons onderzoek verwerkt in tabellen:
∞
∞
∞
We kunnen uit dit kleine onderzoekje dus de conclusie trekken dat zoals we al verwacht hadden de scholieren het beste scoren. Zij maakten in deze test dit minste fouten. Volwassenen scoren als tweede op deze test, en 50+ers als derde. Met behulp van deze lijndiagram zien we overzichtelijk een duidelijk stijgende lijn naar mate de leeftijd stijgt. Het onderdeel begrijpend lezen in onze test was erg makkelijk, dit is ook aan de uitslag te zien. De meeste problemen ontstonden er bij het invullen van de werkwoordspelling. Hieruit blijkt dat mensen niet goed weten wanneer je een d of een t schrijft.