Een aantal misvattingen
Wij, Nederlanders, hebben al snel een oordeel over alles en iedereen. Dankzij het raport van 'EU Expertgroep van deskundigen' gaan we een aantal misvattingen uit de wereld helpen.
∞
”Laaggeletterdheid komt toch alleen in ontwikkelingslanden voor. Toch niet in Europa!?”
Een op de vijf Europese 15-jarigen en bijna een op de vijf volwassenen bezit niet de vereiste lees- en schrijfvaardigheden om met succes in een moderne samenleving te functioneren.
"Laaggeletterdheid is probleem door en van migranten. Het is niet van toepassing op mensen die geboren en getogen zijn in Europese landen.”
De overgrote meerderheid van de kinderen en volwassenen met slechte lees- en schrijfvaardigheden zijn geboren en getogen in het land waarin zij leven en hebben de onderwijstaal van dat land als moedertaal.
”Alleen mensen in die in de marge van de maatschappij leven hebben problemen met lezen en schrijven.”
Een op de vijf volwassenen in Europa kan onvoldoende lezen en schrijven en de meesten van hen hebben een baan.
”Sommige mensen kunnen gewoon niet leren lezen en schrijven.”
Bijna iedereen die moeite heeft met lezen en schrijven, kan deze vaardigheden met de juiste hulp op een goed peil brengen. Alleen mensen met ernstige cognitieve problemen zijn niet in staat om functionele geletterdheid te ontwikkelen.
”Het is de taak van de school om kinderen te leren lezen en schrijven.”
Scholen spelen een belangrijke rol, maar zijn niet de enige verantwoordelijken. De meest uiteenlopende actoren spelen een rol in het bevorderen van geletterdheid - van ouders en leeftijdgenoten tot gezondheidsdiensten en andere instanties. Na het formeel onderwijs zijn werkgevers een belangrijke factor, met positieve resultaten voor werkgever én werknemer.
”Het is te tijdrovend, te moeilijk en te duur om de vaardigheden van moeizame lezers te verbeteren. Het is gewoon niet de moeite waard.”
Programma's om de geletterdheid van moeizame lezers te verbeteren zijn zeer succesvol en buitengewoon kosteneffectief. Deze investering betaalt zichzelf gedurende het leven van een persoon tientallen en mogelijk zelfs honderden malen terug.
”Na de eerste jaren hebben ouders geen invloed meer op de lees- en schrijfvaardigheden van hun kinderen.”
De houding van ouders en hun inspanningen om kinderen tot lezen en schrijven aan te moedigen zijn gedurende de hele lagere- en middelbare schooltijd van grote invloed op de geletterdheid van hun kinderen.
”Wanneer kinderen de basisschool verlaten is het te laat om nog iets aan hun lees- en schrijfvaardigheden te doen.”
Miljoenen kinderen kunnen aan het begin van de middelbare school wel lezen, maar niet genoeg om het ook in het voortgezet onderwijs goed te doen. Met gespecialiseerde hulp kunnen deze jongeren goede of zelfs uitstekende lees- en
schrijfvaardigheden ontwikkelen.